Υπ. ΨΗΠΤΕ: Πάγια θέση της ΝΔ να μην πληρώνουν τίποτα οι καναλάρχες Τρίτη, 14 Νοεμβρίου 2017 20:27

Με αφορμή τη δήλωση της Τομεάρχη Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης της ΝΔ, κυρίας Αννας Ασημακοπούλου,περί μηδενισμού του φόρου τηλεοπτικής διαφήμισης, το γραφείο Τύπου του Υπουργείου ΨΗΠΤΕ προέβη στην ακόλουθη ανακοίνωση:

«Γνωρίζαμε ότι πάγια πολιτική της ΝΔ είναι να μην πληρώνουν τίποτα οι ιδιοκτησίες των τηλεοπτικών σταθμών. Την ενημερώνουμε ότι και τίμημα για τις άδειες θα καταβληθεί και ο φόρος διαφήμισης δεν θα μηδενιστεί και οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα έχουν τουλάχιστον 400 εργαζόμενους ο καθένας».

Τι ανέφερε χθες το υπουργείο μετά τη συνάντηση με τους καναλάρχες:

Προτεραιότητα συνεχίζει να αποτελεί η διατήρηση της απασχόλησης στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, καθώς και η εφαρμογή των νόμων, του Συντάγματος και των αποφάσεων του ΣτΕ, ανέφεραν την Δευτέρα πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής.

Εντός του συγκεκριμένου πλαισίου, άρχισε διάλογος με κάθε ενδιαφερόμενο, ώστε να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση για τη στήριξη των Μέσων Ενημέρωσης και των εργαζομένων τους. Επισημαίνεται ότι παρόμοιες πρωτοβουλίες έχουν ληφθεί και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (π.χ. στη Γαλλία), σε μια προσπάθεια να στηριχθεί ένας κλάδος που επλήγη βαθιά από την κρίση.

Στο πλαίσιο αυτό υπήρξε τη Δευτ'έρα συνάντηση των καναλαρχών (Δ.Κοντομηνάς, Ι.Αλαφούζος, Θ.Κυριακού, Ι.Βαρδινογιάννης) στο Μέγαρο Μαξίμου με τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά. Παρών στη συνάντηση ήταν και ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Αλ. Φλαμπουράρης.

Στη συζήτηση οι ιδιοκτησίες των τηλεοπτικών σταθμών κατέθεσαν μία σειρά από αιτήματα. Μεταξύ άλλων ζήτησαν:

1. Να μειωθεί ο κατώτατος αριθμός εργαζομένων ανά αδειοδοτημένο τηλεοπτικό σταθμό από τους 400 στους 300.

2. Να υπολογίζονται στον αριθμό των εργαζομένων και όσοι εργάζονται σε εταιρείες-υπεργολάβους των καναλιών.

3. Να χρεώνονται δορυφορικές πλατφόρμες και ΕΡΤ με 3 ευρώ ανά συνδρομητή το μήνα (δηλαδή γύρω στα 36 εκατ. ευρώ το χρόνο), τα οποία θα πιστώνονται οι τηλεοπτικοί σταθμοί.

4. Να αποσυρθεί η ΕΡΤ από τις διαφημίσεις.

5. Να καταργηθεί η εισφορά 1,5% υπέρ του κινηματογράφου.

6. Να αρθεί κάθε περιορισμός σε σχέση με την προέλευση κεφαλαίων.

7. Να μηδενιστεί ο φόρος διαφήμισης.

Πηγές του υπουργείου ΨΗΠΤΕ υπογραμμίζουν ότι προφανώς αυτά τα αιτήματα δεν έγιναν δεκτά.

Η μόνη ρύθμιση που μπορούσε να υλοποιηθεί -στο πλαίσιο των αποφάσεων της κυβέρνησης- ήταν αυτή της μείωσης του Ειδικού Φόρου για τις διαφημίσεις από το 20% στο 5% και αυτή προκειμένου να στηριχθεί η αυξημένη συμμετοχή των επιχειρήσεων του Τύπου στον πόρο για τη διάσωση του ΕΔΟΕΑΠ (εισφορά 2% επί του τζίρου,), προσθέτουν οι ίδιες πηγές.

Η παραπάνω ρύθμιση που -σύμφωνα και με τη σχετική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κατατέθηκε ήδη στη Βουλή- επιφέρει μείωση των κρατικών εσόδων κατά 15 εκατ. ευρώ το 2018 (αφού προβλέπεται η εφαρμογή της από την 1η Απριλίου) και, ακολούθως, κατά 20 εκατ. ευρώ ετησίως.

Από τον φόρο αυτό, που -αν και νομοθετημένος, δεν εισπράχθηκε ποτέ επί ΝΔ και ΠΑΣΟΚ- η παρούσα κυβέρνηση εισέπραξε περίπου 90 εκατ. ευρώ από το 2015 ως σήμερα. Επίσης, αναγνωρίζοντας ότι το βάρος του φόρου είναι σημαντικό, ο καταλογισμός του αποτέλεσε ένα αντιστάθμισμα στο γεγονός ότι από την εκλογή αυτής της κυβέρνησης και μετά ήταν αδύνατο, για γνωστούς συνταγματικούς και πολιτικούς λόγους, να χρεωθεί τίμημα για τις άδειες.

Σύμφωνα με το υπουργείο ΨΗΠΤΕ, η ρύθμιση της μείωσης του φόρου θα ισχύει από 1η Απριλίου και θα αφορά προφανώς στους σταθμούς που θα έχουν αδειοδοτηθεί και θα λειτουργούν μετά το διαγωνισμό του ΕΣΡ. Εάν καθυστερήσει η αδειοδότηση, καθυστερεί και η μείωση του φόρου. Η δε μείωση του, δεν αποτελεί «δώρο» στους καναλάρχες, τονίζουν πηγές του υπουργείου.

Το Δημόσιο θα ωφεληθεί από τα χρήματα που θα καταβληθούν για τις άδειες (24,5 εκατ. ευρώ ετησίως κατ' ελάχιστο, αφού -σε περίπτωση που εκδηλωθεί αυξημένο ενδιαφέρον- το τίμημα θα αυξηθεί), καθώς και από τις επιπλέον εισφορές που θα εισπράξει και τους φόρους από την αύξηση της απασχόλησης στα πανελλαδικά κανάλια (όπου αυτή τη στιγμή εργάζονται περίπου 1.800 άτομα και θα αυξηθούν στα 2.800 μετά την αδειοδότηση). Το ισοζύγιο θα είναι, λοιπόν, ξεκάθαρα θετικό.

Τέλος, οι ίδιες πηγές του υπουργείου ΨΗΠΤΕ σημειώνουν ότι ανάλογα μέτρα θα ληφθούν για την στήριξη των μέσων Ενημέρωσης και στο διαδίκτυο και στο ραδιόφωνο αλλά και στον έντυπο Τύπο. ‘'Αρχίζει ένας εντατικός, συμπαγής και σύντομος διάλογος με τους ενδιαφερόμενους και θα καταλήξουμε πολύ σύντομα'' επισημαίνουν.

Ν. Παππάς: Ο ειδικός φόρος διαφήμισης θα μειωθεί μόνον όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησης

Ο Νίκος Παππάς κάλεσε όλες τις πτέρυγες να στηρίξουν την «μετάβαση των σταθμών στη βιωσιμότητα», το πέρασμα του Τύπου σε μια νέα φάση, που θα χαρακτηρίζεται από τη ρύθμιση, την απασχόληση και την δίκαιη φορολόγηση - και προανήγγειλε ότι ανοίγει διάλογος για την εφαρμογή μέτρων ελάφρυνσης σε όλο το χώρο των μέσων ενημέρωσης. 'Αλλωστε, ο φόρος από τη διαφήμιση, αν και είχε ψηφιστεί από το 2010, ουδέποτε καταλογίστηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, και μόλις το 2015 ξεκίνησε η διαδικασία είσπραξής του.

«Η τροπολογία για τη μείωση του φόρου διαφήμισης, έρχεται αφού τελεσφόρησε η διαδικασία της ψηφοφορίας για τον ΕΔΟΕΑΠ- που η προοπτική της λύσης αγκαλιάστηκε από το σύνολο του δημοσιογραφικού κόσμου. Έρχεται αφού η νομοθετική ρύθμιση επικυρώθηκε από τη Βουλή με ευρύτατη πλειοψηφία, κυρίως δε, θα ισχύει για τους σταθμούς που θα έχουν πλέον άδεια από το διαγωνισμό του ΕΣΡ», είπε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής και υπενθύμισε ότι με το πλαίσιο που έχει θεσπιστεί, τρεις μήνες μετά την επικείμενη αδειοδότηση από το ΕΣΡ, δεν θα λειτουργούν τηλεοπτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας χωρίς άδεια.

Ο υπουργός υπογράμμισε στο σημείο αυτό, ότι το δημόσιο θα έχει πρόσθετα έσοδα, τα οποία θα προκύψουν από το τίμημα για τις άδειες, από την εισφορά επί του τζίρου που καθιερώνεται στο πλαίσιο της διάσωσης του ΕΔΟΕΑΠ και από τις αυξημένες εργοδοτικές εισφορές, που θα προκύψουν από την αύξηση της απασχόλησης στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς. «Σήμερα εργάζονται περίπου στους σταθμούς 1800 συμπολίτες μας - με την ολοκλήρωση της αδειοδότησης θα εργάζονται 2800», είπε ο Νίκος Παππάς και υπογράμμισε ότι οι πανελλαδικοί σταθμοί θα καταβάλλουν 24,5 εκατομμύρια κατ΄ έτος για το τίμημα των αδειών και η ελάφρυνση από τον φόρο διαφήμισης, κατά την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους είναι 15 εκατομμύρια ευρώ. Κατά συνέπεια, το ισοζύγιο θα είναι πολύ θετικό και για την πολιτεία και για τους εργαζόμενους, σημείωσε ο κ. Παππάς.

«Εμείς που με τις ιδιοκτησίες των σταθμών ποτέ δεν μασήσαμε τα λόγια μας και δεν διστάσαμε να υπογράψουμε το χαρτί που μίλαγε για τον καταλογισμό του φόρου διαφήμισης το 2015, λέμε λοιπόν ότι ο φόρος αυτός θα μειωθεί, μόνο όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησης», συμπλήρωσε ο υπουργός.

Ο Νίκος Παππάς υπογράμμισε επίσης ότι για πρώτη φορά περνούν στη «φωτεινή πλευρά του δημοσιογραφικού φεγγαριού», οι εργαζόμενοι στα διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης, και αυτό συμβαίνει χάρη στη συγκρότηση του μητρώου on line media, του οποίου αριθμεί πάνω από 1000 ιστοσελίδες και χάρη στην απόφαση της (σ.σ. συνδικαλιστικής) Ένωσης των δημοσιογράφων, να συμπεριλάβει στις διαδικασίες της, και του εργαζόμενους στα διαδικτυακά μέσα. «Είναι μια απόφαση που άργησε, και δεν ελήφθη από προηγούμενες διοικήσεις των Ενώσεων Συντακτών, παρόλο που αυτές οι διοικήσεις ήταν έτοιμες να πετροβολούν αυτή την κυβέρνηση όταν επιχείρησε να βάλει τάξη στο τηλεοπτικό τοπίο», είπε ο υπουργός.

Παράλληλα αποκάλυψε ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης με τις ιδιοκτησίες των καναλιών, είχαν κατατεθεί εκ μέρους τους πολλά αιτήματα. Μεταξύ αυτών, ήταν και το αίτημα να αποσυρθεί η ΕΡΤ από τις διαφημίσεις, να χρεώνονται οι δορυφορικές πλατφόρμες 3 ευρώ ανά συνδρομητή, γύρω στα 36 εκατομμύρια το χρόνο δηλαδή, τα οποία να αποδίδονται στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, αλλά και να καταργηθεί η εισφορά για τον κινηματογράφο, να μειωθεί ο κατώτατος αριθμός των εργαζομένων, να αρθεί κάθε περιορισμός σε σχέση με την προέλευση κεφαλαίων, να μηδενιστεί ο φόρος διαφήμισης. «Αυτά δεν μπορούσαν, δεν έπρεπε και δεν θα γίνουν αποδεκτά», είπε ο Νίκος Παππάς.

Ειδικά όμως για τον ειδικό φόρο διαφήμισης, ο υπουργός είπε ότι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί από πολλούς ως φόρος βαρύς και υπέρμετρος. «Είμαι ο πρώτος που το έχει πει, ότι είναι μεγάλα τα φορολογικά βάρη, και δεν είναι καλό να έχουμε ρυθμίσεις οι οποίες βεβαιώνουν ότι κατ΄ανάγκη οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα μπαίνουν μέσα», είπε. Άλλωστε, όταν οι σταθμοί γίνονται ελλειμματικοί, «αρχίζουν και οι πιέσεις να παρακάμπτονται οι τραπεζικοί κανόνες, οι πιέσεις προς το πολιτικό προσωπικό για άλλες χάρες, η συμπίεση του εργασιακού κόστους και βεβαίως η καταρράκωση της ποιότητας των προγραμμάτων», πρόσθεσε.

«Η επιθυμία λοιπόν της πολιτείας και της κυβέρνησης που έχει καταβάλει τεράστιες προσπάθειες να ρυθμίσει αυτό το τοπίο, είναι να υπάρχουν βιώσιμοι τηλεοπτικοί σταθμοί, και στο πλαίσιο αυτό κινούμαστε», είπε ο Νίκος Παππάς και σημείωσε ότι «αυτός ο νόμος που ψηφίστηκε το 2010 δεν καταλογίστηκε και δεν εισπράχθηκε ποτέ μέχρι το 2015, διότι αναβάλλονταν κάθε 31η Δεκεμβρίου για την επόμενη χρονιά - και ξεκίνησε, ω του θαύματος να εισπράττεται από το 2015 και μετά, με αποτέλεσμα το δημόσιο να εισπράξει 90 εκατομμύρια ευρώ».

«Ποτέ δεν θα είχαν εισπραχθεί αυτά τα χρήματα αν δεν υπήρχε η πολιτική βούληση και η αποφασιστικότητα να προχωρήσουμε», είπε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής και τόνισε ότι αυτός ο νόμος είχε χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν, ως μοχλός πίεσης για την πολιτική υποστήριξη προηγούμενων κυβερνήσεων.

Ο υπουργός ανακοίνωσε ότι το επόμενο διάστημα ανοίγει ευρύτατος διάλογος για την εξισορρόπηση των βαρών και για όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τα οποία θα είναι επίσης υπόχρεα της νέας επιβάρυνσης που έχει θεσπιστεί. «Η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται τα ζητήματα. Γι΄αυτό τις επόμενες εβδομάδες, θα ανοίξουμε συστηματικό και συμπαγή, διαυγή και ανοιχτό διάλογο με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, πέραν των τηλεοπτικών σταθμών. Γνωρίζουμε ότι ο χώρος του Τύπου περνάει δυσκολίες και θα αναζητήσουμε ποια άλλα μέτρα μπορούν να ληφθούν, ώστε η στήριξη του ταμείου των δημοσιογράφων να μην σκοντάφτει πάνω στις υπαρκτές δυσκολίες των μέσων ενημέρωσης» ανέφερε ο κ. Παππάς. Όπως υπάρχει αυτό το μέτρο εξισορρόπησης για τους τηλεοπτικούς σταθμούς, έτσι θα πρέπει αντίστοιχα να υπάρξουν μέτρα για την εξισορρόπηση του κόστους στη συνδρομητική τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, στον έντυπο Τύπο. Αποκάλυψε μάλιστα ότι το υπουργείο έχει κωδικοποιήσει τα μέτρα που ισχύουν σε άλλες χώρες, και επεξεργάζεται το πώς θα μπορούσαν αυτά να λειτουργήσουν σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα και να υπάρξουν συναντήσεις με τους ιδιοκτήτες των μμε για να ολοκληρωθεί η μετάβαση στη βιωσιμότητα.