Νέες αποκαλύψεις - "φωτιά" για την κακοδιαχείριση στην Υγεία από τον Γενικό Επιθεωρητή του ΣΕΥΥΠ Τρίτη, 22 Μαΐου 2018 15:39

Αποκαλυπυτικός ήταν στην εισαγωγική του τοποθέτησή ο Γενικός Επιθεωρητής του Σώματος Επιθεώρησης Υγείας και Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ), αριθμώντας επτά κρούσματα διαφθοράς και κακοδιοίκησης μέσω υπερκοστολογημένων προμηθειών στο χώρο της Υγείας, τα οποία έχουν στοιχειοθετηθεί από τους ελέγχους του ΣΕΥΥΠ και χρονολογούνται από 2001 έως το 2016. Ο κ. Σταύρος Ευαγγελάτος ξεκαθάρισε πως η τωρινή ηγεσία του υπουργείου Υγείας «έχει απελευθερώσει» το Σώμα Επιθεώρησης, καθώς «οι αρχές μας ταυτίζονται με τις προτεραιότητες του υπουργείου» προκειμένου «να φτάσει το μαχαίρι στο κόκκαλο».

«Τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει σημαντικό έργο στην καταπολέμηση της διαφθοράς, της κακοδιοίκησης και της κακοδιαχείρισης» είπε και παρέθεσε ενδεικτικά τους αποτελεσματικούς ελέγχους για το ΚΕΕΛΠΝΟ αναφορικά με τη διαφημιστική δαπάνη, τα πορίσματα για τους ιδιώτες χειρουργούς, την περίπτωση του Γηροκομείου Αθηνών με την χρόνια κακοδιοίκηση, τους ελέγχους στα νοσοκομεία για προμήθειες προϊόντων, τη μη απόδοση ασφαλιστικών εισφορών από τα νοσοκομεία, τους ελέγχους σε ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων και τα κυκλώματα μαύρης εργασίας με παράνομες αποκλειστικές.

Έχοντας δώσει ένα ξεκάθαρο δείγμα γραφής για το τι θα ακολουθούσε, ξεκίνησε να απαριθμεί:

Πρώτον, παρέθεσε το σκάνδαλο με τους υπερκοστολογημένους απινιδωτές και βηματοδότες, οι οποίοι -κατά συρροή- αγοράζονταν με πολύ υψηλότερες τιμές από αυτές που επικρατούσαν στη διεθνή αγορά, χωρίς μάλιστα να έχει προηγηθεί έρευνα αγοράς. Η σχετική έρευνα του ΣΕΥΥΠ διεξήχθη το 2004 και κατά τα λεγόμενα του κ. Ευαγγελάτου, οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για την έγκριση των προμηθειών αυτών υπογράφονταν με τις ανώτατα επιτρεπόμενες τιμές, γεγονός που αποτελούσε άλλοθι για να νομιμοποιηθούν οι υπερκοστολογημένες προμήθειες. Επ' αυτού, επέρριψε ευθύνες στους τότε υπουργούς Ανάπτυξης και Υγείας, ενώ επισήμανε ότι από τον έλεγχο που διεξάχθηκε αποσαφηνίστηκε ότι υπήρχε μία πάγια τακτική των γιατρών, οι οποίοι ζητούσαν οι παραγγελίες για απινιδωτές και βηματοδότες από συγκεκριμένους κατασκευαστικούς οίκους, κάτι που δεν χρειαζόταν κατά το ΣΕΥΠ. Αποκάλυψε δε ότι υπήρξαν offshore εταιρείες στην Κύπρο και αλλού, τις οποίες ίδρυαν οι ιδιωτικές εταιρίες που προμήθευαν απινιδωτές και βηματοδότες για να αλλοιώνεται η πραγματική εικόνα των τιμών εισαγωγής των προϊόντων.

Δεύτερον, έφερε στην επιφάνεια ότι τα αναλώσιμα υγειονομικά υλικά που προμηθεύτηκε το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Αλεξανδρουπόλεως από το 2005 έως το 2009 προκάλεσαν βλάβη 974.000.000 ευρώ και η οποία συντελέστηκε με σκοπιμότητα μελών των αρμόδιων επιτροπών. «Η υπόθεση έχει πάει στη Δικαιοσύνη» τόνισε.

Τρίτον, αποκάλυψε πως για την προμήθεια οστικών μοσχευμάτων σε νοσοκομείο της Καβάλας, δεν προηγήθηκαν διαδικασίες διαπραγμάτευσης με τους προμηθευτές, ενώ η προμήθεια νευροχειρουργικών υλικών γινόταν με απευθείας ανάθεση. Σύμφωνα με τον Γενικό Επιθεωρητή, οι ποσότητες που προμηθευόταν το νοσοκομείο ήταν υπερβολικές, με αποτέλεσμα για την περίοδο 2005-2008 να ζημιωθεί με τουλάχιστον 830.000 ευρώ.

Τέταρτο, αναφέρθηκε στην περίπτωση του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Λάρισας. Εκεί, κατά τα λεγόμενά του, η προμήθεια και διαχείριση λαπαροσκοπικών υλικών, μοσχευμάτων και άλλων προκάλεσε οικονομική ζημία 6,8 εκ. ευρώ, τη διετία 2008-2009.

Πέμπτον, σημείωσε ότι οι προμήθειες ορθοπεδικών και νευροχειρουργικών υλικών στο Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης, ήταν «εξω-συμβατικές προμήθειες με μεγαλύτερες τιμές από τις συμβατικές». Ο κ. Ευαγγελάτος ξεκαθάρισε πως οι προμήθειες αυτές προκάλεσαν ζημία ύψους 1 εκ. ευρώ, αποδίδοντας τις ευθύνες που προκύπτουν στα στελέχη του νοσοκομείου. Επίσης, είπε πως στο Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης όλα τα περιστατικά βαφτίζονταν ως επείγοντα, με την οικονομική ζημία στη νευροχειρουργική κλινική του νοσοκομείου να υπολογίζεται σε 2,1 εκ. ευρώ, κατά τη διετία 2008-2009.

«Πέρα από τα νοσοκομεία, αντίστοιχες υπερχρεώσεις είχαμε και στα ασφαλιστικά ταμεία» είπε και συμπλήρωσε: «Τα ασφαλιστικά ταμεία παρωθούσαν τα νοσοκομεία σε υπερχρεώσεις». Εξήγησε δε πως αυτό γινόταν για να πληρωθούν οι προμηθευτές με υψηλότερες αμοιβές.

Σε ερώτηση του ανεξάρτητου βουλευτή για το αν ήταν ενήμερη η τότε πολιτική ηγεσία των αρμόδιων υπουργείων, ο κ. Ευαγγελάτος απάντησε πως οι εκθέσεις του Σώματος αποστέλλονταν στους υπουργούς, δίχως να μπορεί να αποσαφηνίσει αν αυτές διαβάζονταν ή όχι από εκείνους. «Άρα ήξερε ο υπουργός τι υπέγραφε» διαπίστωσε ο κ. Νικολόπουλος αναφορικά με τις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που ενέκριναν τις υπερκοστολογημένες προμήθειες.

Η έκτη αποκάλυψη του κ. Ευαγγελάτου αφορούσε την προμήθεια ραδιοφαρμάκων. «Με έκπληξη διαπίστωσα πως σε ένα νοσοκομείο που κάναμε ελέγχους, το 2016, τιμολογούταν το ραδιοφάρμακο 10 φορές ψηλότερα» είπε, διευκρινίζοντας πως πρόκειται για νοσοκομείο της Πάτρας, το οποίο αντί για 220 ευρώ, το εν λόγω νοσοκομείο το προμηθευόταν με 2.200 ευρώ επί 6 χρόνια. Η εταιρία παραδέχτηκε το λάθος, λέγοντας ότι ήταν λογιστικό, αλλά το φάρμακο το πληρώναμε» υπογράμμισε. Επιπλέον, ανέφερε ότι οι έλεγχοι για τα ραδιοφάρμακα επεκτάθηκαν και εντοπίστηκαν περιπτώσεις όπου τα σκευάσματα πωλούνταν από τις εταιρίες με 1.000 ευρώ στο Δημόσιο, ενώ στον ιδιωτικό τομέα με 500 ή το πολύ 600 ευρώ από την ίδια εταιρία.

Το έβδομο κρούσμα ρεμούλας που έφερε στην επιφάνεια ο Γενικός Επιθεωρητής ήταν η αποκάλυψη  για την κατασπατάληση 12.807.210 ευρώ προκειμένου να «θωρακιστεί» η χώρα για την ψευδοπανδημία της νόσου των πουλερικών. Από το 2005 έως το 2009, οι φαρμακευτικές Novartis και Roche προμήθευσαν με 700.000 αντιικά σκευάσματα και εμβόλια τη χώρα, εκ των οποίων περισσότερα από 600.000 λιμνάζουν στις αποθήκες του υπουργείου Υγείας ως επικίνδυνα ιατρικά απόβλητα.