Φορολογικές δηλώσεις: Πότε ανοίγει το Taxis και τι αλλάζει σε Ε1 και Ε3 Τρίτη, 12 Φεβρουαρίου 2019 12:04

Μέσα στο Μάρτιο αναμένεται να ανοίξει η ηλεκτρονική πύλη του TAXISnet για την υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων. Η αντίστροφή μέτρηση ξεκίνησε με τη δημοσίευση στο ΦΕΚ της απόφασης του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) Γιώργου Πιτσιλή για το νέο έντυπο Ε1 της φορολογικής δήλωσης.

Στην απόφαση παρέχονται οδηγίες για τον τρόπο συμπλήρωσης του βασικού εντύπου της φορολογικής δήλωσης και διευκρινίζεται ότι οι σύζυγοι θα λάβουν δύο ξεχωριστά εκκαθαριστικά σημειώματα ανεξάρτητα αν έχουν υποβάλει κοινή δήλωση. Παράλληλα και φέτος η εξόφληση των χρεωστικών εκκαθαριστικών σημειωμάτων θα γίνει σε τρεις διμηνιαίες δόσεις. Η πρώτη στο τέλος Ιουλίου η δεύτερη στο τέλος Σεπτεμβρίου και η τρίτη στο τέλος Νοεμβρίου.

Τι αλλάζει στον Ε1

Αναλυτικότερα τα βασικά σημεία του νέου εντύπου Ε1 της φορολογικής δήλωσης είναι τα ακόλουθα:

- Στην κοινή φορολογική δήλωση από τους συζύγους θα διενεργείται ξεχωριστή βεβαίωση του φόρου και θα εκδίδονται δύο εκκαθαριστικά σημειώματα. Ένα για τον κάθε σύζυγο. Πιστωτικά ποσά του ενός συζύγου δεν θα συμψηφίζονται με τυχόν χρεωστικά του άλλου και στην περίπτωση που έχουν και οι δύο πιστωτικά ποσά επιστρέφονται στον κάθε δικαιούχο χωριστά.

- Οι σύζυγοι μπορούν να υποβάλουν χωριστή δήλωση. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να γνωστοποιήσουν την επιλογή αυτή σε ηλεκτρονική εφαρμογή στο σύστημα Taxisnet το αργότερο μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου. Στον πίνακα 1 του εντύπου Ε1 στα στοιχεία φορολογούμενου έχει προστεθεί νέο πεδίο για τη χωριστή δήλωση συζύγων.

- Για υποβολή χωριστής φορολογικής δήλωσης δεν απαιτείται η γνωστοποίηση στο TAXISnet, εφόσον έχει διακοπεί η έγγαμη συμβίωση κατά τον χρόνο υποβολής της δήλωσης ή ο ένας από τους δύο συζύγους είναι σε κατάσταση πτώχευσης ή έχει υποβληθεί σε δικαστική συμπαράσταση. Προϋπόθεση αποτελεί η ενημέρωση του Μητρώου της Δ.Ο.Υ.

- Εισοδήματα από βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων τύπου Airbnb: Δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο στον κωδικό 60 της στήλης 16 του εντύπου Ε2 (κατάσταση για τα μισθώματα ακίνητης περιουσίας). Στον κωδικό 61 της στήλης δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο όλα τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν από τη βραχυχρόνια υπεκμίσθωση ακινήτων μέσω ψηφιακών πλατφόρμων (Airbnb, Booking κλπ.).

- Διευρύνεται ο αριθμός των φορολογούμενων που απαλλάσσονται από την πληρωμή τέλους επιτηδεύματος. Στη λίστα περιλαμβάνονται και οι αγρότες - μέλη αγροτικών συνεταιρισμών καθώς και όσοι έχουν πραγματοποιήσει έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας αλλά βρίσκονται σε κατάσταση πτώχευσης ή αδράνειας. Σε περίπτωση που η αδράνεια δεν καταλαμβάνει ολόκληρο το φορολογικό έτος το τέλος επιτηδεύματος περιορίζεται ανάλογα με τους μήνες λειτουργίας.

- Στους κωδικούς 049-050 «Δαπάνη αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών», αναγράφονται από τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και τους κατ' επάγγελμα αγρότες οι δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών που κατέβαλαν το 2018 με πλαστικό χρήμα ή e-banking ή ηλεκτρονικού πορτοφολιού για την διατήρηση της μείωσης φόρου των 1.900-2.100 ευρώ, η οποία ισοδυναμεί με αφορολόγητο όριο 8.636-9.545 ευρώ.

- Φορολογούμενοι που φιλοξενούν στην κατοικία τους συγγενή ή φίλο θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρώσουν τον 007-008 και να γράψουν τον ΑΦΜ του προσώπου που φιλοξενούν όπως επίσης και το διάστημα για το οποίο προσέφεραν φιλοξενία μέσα στο 2018.

Σημεία-κλειδιά για τη συμπλήρωση του φετινού Ε3

Ιδιαίτερη προσοχή σε 7 σημεία του φετινού φορολογικού εντύπου Ε3 πρέπει να επιδείξουν φέτος οι επιχειρηματίες, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι φορολογούμενοι που ασκούν αγροτικές δραστηριότητες. Πρόκειται για σημεία στα οποία επέρχονται σημαντικές τροποποιήσεις και τα οποία απαιτούν τη συμπλήρωση πλήθους πρόσθετων στοιχείων και πληροφοριών.

Ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής εξέδωσε αναλυτική εγκύκλιο (υπ’ αριθμόν Ε 2026/2018) με οδηγίες για την ορθή συμπλήρωση του φετινού Ε3, το οποίο πρέπει να συνυποβάλουν μαζί με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος πάνω από 1.570.000 επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες. Βάσει των όσων αναφέρονται στην εγκύκλιο, το φετινό έντυπο Ε3 χρήζει ιδιαίτερης προσοχής στα ακόλουθα σημεία του:

1. Στον νέο κωδικό 011 της 1ης σελίδας, τον οποίο πρέπει να συμπληρώσουν οι αγρότες-μέλη αγροτικών συνεταιρισμών που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του ν. 4384/2016, ώστε να απαλλαγούν από το τέλος επιτηδεύματος.

2. Στον πίνακα Α’ στην 1η σελίδα, όπου προστέθηκε ο κωδικός 023, ο οποίος ενημερώνεται αυτόματα από έναν νέο υποπίνακα που εμφανίζεται τη στιγμή της συμπλήρωσης και στον οποίο ο φορολογούμενος θα πρέπει:

α) να δηλώσει όλους τους Κωδικούς Αριθμούς των επαγγελματικών δραστηριοτήτων του (ΚΑΔ). Κάθε ΚΑΔ πρέπει να δηλώνεται σε ξεχωριστή σειρά του υποπίνακα, με πρώτο αυτόν που αφορά την κύρια δραστηριότητα

β) να περιγράψει κάθε δραστηριότητα που αντιστοιχεί σε κάθε ΚΑΔ

γ) να προχωρήσει σε επιμερισμό των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και από παροχή υπηρεσιών ανά δηλωθέντα ΚΑΔ. Αν π.χ. ο υπόχρεος φορολογούμενος ασκεί 4 δραστηριότητες και άρα έχει δηλώσει 4 ΚΑΔ, έναν που αφορά την κύρια δραστηριότητα και τρεις που αφορούν δευτερεύουσες, θα πρέπει δίπλα από κάθε ΚΑΔ να αναγράψει τα αντίστοιχα έσοδα. Θα πρέπει δηλαδή να δηλώσει ξεχωριστά τα έσοδα που αφορούν τον ΚΑΔ της κύριας δραστηριότητας και ξεχωριστά τα έσοδα που αφορούν τον ΚΑΔ της κάθε δευτερεύουσας δραστηριότητας.

Ο επιμερισμός των ακαθαρίστων εσόδων ανά ΚΑΔ, επειδή καθιερώνεται από φέτος για πρώτη φορά, χωρίς να έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα οι λογιστές-φοροτεχνικοί, θα είναι, τελικά, προαιρετικός κι όχι υποχρεωτικός, σύμφωνα με τα όσα διευκρινίζονται στην εγκύκλιο του διοικητή της ΑΑΔΕ.

3. Στον πίνακα Β’ στην 1η σελίδα, όπου προστέθηκε νέος υποπίνακας με κωδικό 051, στον οποίο πρέπει να δηλωθούν αναλυτικά στοιχεία για τις «ελεγχόμενες αλλοδαπές επιχειρήσεις (ΕΑΕ)» του άρθρου 66 του ν. 4172/2013.

Στοιχεία δαπανών

4. Στον πίνακα Ζ2’ της 4ης σελίδας, στον οποίο από φέτος χιλιάδες εμπορικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, ελεύθεροι επαγγελματίες και ασκούντες αγροτικές δραστηριότητες, υποχρεούνται να καταχωρίσουν αναλυτικά τα δεδομένα για όλες τις πραγματοποιηθείσες μισθολογικές και λειτουργικές δαπάνες της χρήσης του 2018. Η μεταφορά των δεδομένων θα πρέπει να γίνει από τα τηρηθέντα φορολογικά βιβλία των υπόχρεων.

Ειδικότερα, όπως είναι ήδη γνωστό, το έντυπο Ε3 έχει αναμορφωθεί από πέρυσι και, μεταξύ άλλων, περιέχει και τον πίνακα Ζ2’ στον οποίο πρέπει από φέτος να δηλώνονται αναλυτικά τα έξοδα των επιχειρήσεων, των ελευθέρων επαγγελματιών και των αγροτών, που εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδά τους. Ο πίνακας αυτός περιλαμβάνει τους κωδικούς 181, 281, 381 και 481 στους οποίους πρέπει να αναγραφούν οι δαπάνες για παροχές προς τους εργαζόμενους, καθώς και τους κωδικούς 185, 285, 385 και 485 όπου πρέπει να δηλωθούν τα λειτουργικά έξοδα από τις 4 αντίστοιχες κατηγορίες υπόχρεων, δηλαδή από εμπορικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις παραγωγής αγαθών, αγροτικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών-ελεύθερους επαγγελματίες. Οι παραπάνω κωδικοί δεν θα μπορούν να συμπληρωθούν απλά. Θα συμπληρώνονται αυτόματα μόνο αφού προηγουμένως οι υπόχρεοι δηλώσουν τις επιμέρους κατηγορίες ποσών που ζητούνται, σε δύο αντίστοιχους υποπίνακες, οι οποίοι «ανοίγουν» κατά την απόπειρα ηλεκτρονικής συμπλήρωσης των πεδίων των συγκεκριμένων κωδικών.

Συγκεκριμένα, σε κάθε ένα από τα πεδία των κωδικών 181, 281, 381 και 481 όπου πρέπει να αναγραφεί κατά περίπτωση το συνολικό ποσό των παροχών προς τους εργαζόμενους αντιστοιχεί υποπίνακας στον οποίο θα πρέπει προηγουμένως να δηλωθούν αναλυτικά:

α) Οι καταβληθείσες μικτές αποδοχές.

β) Οι καταβληθείσες εργοδοτικές εισφορές.

γ) Οι πραγματοποιηθείσες παροχές σε είδος (αξία δωρεάν παραχωρηθέντων οχημάτων προς μισθωτούς, δάνεια, δικαιώματα προαίρεσης απόκτησης μετοχών, παραχώρηση κατοικίας κ.λπ. παροχές σε είδος).

Επίσης, σε κάθε ένα από τα πεδία των κωδικών 185, 285, 385 και 485, όπου πρέπει να αναγραφεί κατά περίπτωση το συνολικό ποσό των λειτουργικών εξόδων, αντιστοιχεί άλλος υποπίνακας στον οποίο θα πρέπει να δηλωθούν προηγουμένως αναλυτικά οι ακόλουθες επιμέρους κατηγορίες εξόδων:

α) Προμήθειες διαχείρισης (management fees).

β) Δαπάνες από συνδεδεμένες επιχειρήσεις.

γ) Δαπάνες από μη συνεργαζόμενα κράτη ή από κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς.

δ) Δαπάνες για ενημερωτικές ημερίδες.

ε) Έξοδα υποδοχής και φιλοξενίας.

στ) Έξοδα ταξιδίων εξωτερικού.

ζ) Ασφαλιστικές εισφορές αυτοαπασχολουμένων.

η) Έξοδα και προμήθειες παραγγελιοδόχου, για λογαριασμό αγροτών.

θ) Λοιπές αμοιβές για υπηρεσίες ημεδαπής.

ι) Λοιπές αμοιβές για υπηρεσίες αλλοδαπής.

ια) Έξοδα για ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, καύσιμα κ.λπ.).

ιβ) Έξοδα για ύδρευση.

ιγ) Έξοδα για λογαριασμούς τηλεπικοινωνιών (δαπάνες για σταθερά και κινητά τηλέφωνα, internet κ.λπ.).

ιδ) Έξοδα για πληρωμές ενοικίων.

ιε) Δαπάνες για διαφήμιση και προβολή.

ιστ) Λοιπά έξοδα.

5. Στον υποπίνακα Ζ3 της 4ης σελίδας, όπου προστέθηκαν κωδικοί στους οποίους συμπληρώνονται οι πωλήσεις παγίων, οι πωλήσεις για λογαριασμό τρίτων και οι αγορές παγίων (ενσώματων και μη ενσώματων).

6. Στον νέο πίνακα Ι’ της 4ης σελίδας, στον οποίο πρέπει να δηλώσουν τον αριθμό και τα ποσά των συναλλαγών αξίας άνω των 10.000 ευρώ που είχαν το 2018 με πελάτες τους οι ακόλουθες κατηγορίες φορολογουμένων:

α) Οι μεσίτες ακινήτων.

β) Οι έμποροι και εκπλειστηριαστές αγαθών μεγάλης αξίας. Ως έμποροι αγαθών μεγάλης αξίας νοούνται ιδίως:

i) Οι επιχειρήσεις εξόρυξης, επεξεργασίας και εμπορίας πολύτιμων και ημιπολύτιμων λίθων, οι επιχειρήσεις παραγωγής, επεξεργασίας και εμπορίας πολύτιμων μετάλλων και παράγωγων προϊόντων, οι επιχειρήσεις εμπορίας μαργαριταριών και κοραλλιών και οι επιχειρήσεις κατασκευής και εμπορίας κοσμημάτων και ρολογιών,

ii) οι επιχειρήσεις εμπορίας παλαιών αντικειμένων αξίας (αντίκες), αρχαιοτήτων, μεταλλίων, παλαιών γραμματοσήμων και νομισμάτων και λοιπών συλλεκτικών ειδών αξίας, καθώς και οι επιχειρήσεις ή επαγγελματίες παραγωγής ή κατασκευής και εμπορίας έργων και αντικειμένων τέχνης γενικά, καθώς και μουσικών οργάνων,

iii) πρόσωπα που εμπορεύονται ή ενεργούν ως μεσάζοντες στο εμπόριο έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένου του εμπορίου που πραγματοποιείται σε αίθουσες έργων τέχνης και οίκους δημοπρασιών,

iv) επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας ταπήτων και χαλιών, ειδών γουνοποιίας, δερμάτινων ειδών και ενδυμάτων γενικά,

v) επιχειρήσεις εμπορίας επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, ελικοπτέρων, αεροσκαφών και σκαφών αναψυχής γενικά.

Οι παραπάνω κατηγορίες ελευθέρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων οφείλουν επίσης να δηλώσουν σε ξεχωριστά πεδία του ίδιου πίνακα τα ποσά των συναλλαγών αξίας άνω των 10.000 ευρώ που διενεργήθηκαν με μετρητά.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τις οδηγίες της εγκυκλίου του διοικητή της ΑΑΔΕ στον νέο πίνακα Ι’:

α) Τα πεδία της στήλης «Είδος συναλλαγής» πρέπει να συμπληρωθούν μόνο από τους μεσίτες ακινήτων με βάση την κατηγοριοποίηση της αναδυόμενης λίστας τιμών.

β) Τα πεδία των στηλών «Πλήθος συναλλαγών Εκάστη > 10.000,00 ευρώ», «Σύνολο αξίας συναλλαγών» και «Σύνολο αξίας συναλλαγών σε μετρητά» πρέπει να συμπληρωθούν μόνο από τους μεσίτες ακινήτων και τους έμπορους και εκπλειστηριαστές αγαθών μεγάλης αξίας. Ειδικότερα στη στήλη «Πλήθος συναλλαγών Εκάστη > 10.000,00 ευρώ» συμπληρώνεται το πλήθος των συναλλαγών που η εκάστη εξ αυτών υπερβαίνει το ποσό των 10.000 ευρώ και στη στήλη «Σύνολο αξίας συναλλαγών» συμπληρώνεται το σύνολο της αξίας των εν λόγω συναλλαγών. Στη στήλη «Σύνολο αξίας συναλλαγών σε μετρητά» συμπληρώνεται η συνολική αξία των συναλλαγών της προηγούμενης στήλης που πραγματοποιήθηκαν με μετρητά.

Στόχος των νέων αυτών υποχρεώσεων είναι να παρασχεθούν προς την ΑΑΔΕ πληροφορίες σχετικές με συναλλαγές ύποπτες για «ξέπλυμα βρώμικου χρήματος».

7. Στον νέο πίνακα Θ’ της 4ης σελίδας, ο οποίος πρέπει να συμπληρωθεί από νομικά πρόσωπα που ανήκουν σε ομίλους πολυεθνικών επιχειρήσεων και για τα οποία υφίσταται υποχρέωση υποβολής έκθεσης ανά χώρα, με βάση τις διατάξεις των νόμων 4484/2017 ή 4490/2017 ή 4534/2018, για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ χωρών για θέματα φορολογίας.